נחל השופט ונחל גחר

שני נחלים והגבעות שביניהם

איך מגיעים: נוסעים בכביש 70 ויורדים במחלף אליקים. פונים מזרחה לכיוון עין השופט בכביש 672. לאחר 2.5 ק"מ פונים שמאלה למושב עין העמק. כאן מחנים את המכונית.

[1] 0.00 שמאלה (דרום-מזרח): מצומת הכניסה לעין העמק יורדים בכביש לקיבוץ רמת השופט.

1.95(1.95) שמאלה (מזרח): צומת רמת השופט. פונים בעקבות השילוט למשמר העמק.

2.46 (0.51) שמאלה (צפון): צומת הכניסה למתחם המועצה האזורית מגידו. נכנסים למתחם, עוברים את בית-הקירור משמאל (דרום-מערב) ויוצאים מהשער האחורי (הצפון-מזרחי) של המתחם.

2.78 (0.32) ישר (מזרח): עוזבים את כביש האספלט ורוכבים על דרך עפר משמאל לשער. הדרך יורדת בתוך ערוץ שהוא אחד מיובלי נחל השופט.

4.00 (1.22) ימינה (צפון-מזרח): ליד בריכת ביוב קטנה מתחברים לדרך העוברת לאורך נחל השופט בסימון שבילים אדום.

[2] 4.82 (0.82) ימינה (דרום): צומת שבילים מעל ערוץ הנחל. מכאן מטפסים לאט בדרך סולינג שנסללה בתקופת המנדט הבריטי על-ידי תושבי האזור היהודים כדי להקל את התנועה באזור בעיקר בתקופת החורף. הדרך מורכבת מאבנים קטנות שהונחו על התוואי לכל אורכו. השביל מסומן בסימון שבילים בצבע שחור. לאחר 100 מטר תראו משמאל אנדרטה קטנה לזכרם של שניים מעובדי רמת השניים שנרצחו מן המארב במקום זה בשנת 1938.

5.50 (0.68) ישר (דרום): המסלול עובר ליד "טייפון", פארק אתגרי של קיבוץ רמת השופט.

6.76 (1.26) שמאלה (מזרח): רוכבים ליד מכלאת בקר. עוברים מימין מסלול לכושר קרבי של בסיס הגדנ"ע בג'ועארה. אחר כך עולים בעלייה תלולה, משמאלכם בית-הקברות של קיבוץ עין השופט. עולים על דרך אופקית המקיפה את הגבעה מדרום ובהמשך ממזרח. בהמשך, הדרך מתפתלת ויורדת לערוץ הנחל.

8.17 (1.41) ימינה (מזרח): רוכבים במורד הערוץ לכיוון נחל גחר.

[3] 8.30 (0.13) שמאלה (צפון): אתם בנחל גחר. יורדים לאורך ערוצו. אפשר לרכוב על השביל שבגדתו המערבית או על השביל שבגדתו המזרחית (בחורף, כשיש בוץ, מומלץ לרכוב על השביל שבגדה המזרחית). השבילים המוצלים לכל אורכם עוברים תחת עצי אורן, אקליפטוס, חרוב ואיילנטה רחבת עלים. על רבים מהעצים כאן מטפס הקיסוס, ולרגע אפשר להרגיש כמו בתוך יער טרופי.

10.00 (1.70) שמאלה (צפון-מערב): רוכבים על כביש אספלט המוביל להר גחר וחניון נופש פעיל הזורע. הכביש עולה בתלילות ובהמשך מתיישר ופונה לצפון ולצפון-מזרח. ממשיכים עם הכביש.

11.26 (1.26) שמאלה (צפון-מזרח): יורדים בכביש תלול, האמצעי משלוש האפשרויות שבצומת, לכיוון "פינת מרגוע" (מומלץ לעצור ולהירגע) ולנחל השופט.

[4] 12.00 (0.74) ימינה (צפון): רוכבים לאורך הגדה המזרחית של נחל השופט.

12.80 (0.80) שמאלה וימינה (מערב וצפון): חוצים את הנחל ועוברים לגדה המערבית. השביל מסומן בסימון שבילים אדום והוא ממשיך במורד הנחל.

13.50 (0.70) ישר (צפון): רוכבים ליד מפלון מים יפה ומוצל. מומלץ לפנות ימינה למפל ליד פח האשפה הגדול הממוקם ליד הדרך. סביב המפל צומחים עצי אולמוס שעיר, עץ נדיר ומוגן בטבע, שמקום תפוצתו הדרומי בעולם נמצא ברמות מנשה. ליד האולמוסים צומחים גם עצי צפצפה ענקיים.

[5] 13.9 (0.40) ישר (צפון-מזרח): עין חשרת. משמאלכם מגודר מעיין יפה הנקרא גם עין אמי על-שם בן קיבוץ הזורע. המעיין החצוב בסלע הוא בריכה עם קשת יפה מעליה. מי המעיין נובעים מתוך ניקבה שנחצבה לתוך הסלע על מנת להגביר את שפיעת המעיין. הם זורמים בתעלה לבריכת אגירה שממנה הושקו השדות באזור. על-פי ממצאים נוספים שהתגלו באזור, הבריכות והניקבה נחצבו בתקופה הרומית. מעל המעיין (מעבר לגדר) אפשר לראות מערת קבורה עם כוכים. המשך הדרך מכוסה באספלט.

14.2 (0.30) שמאלה (צפון-מערב): רוכבים ליד שער הכניסה האחורי לקיבוץ הזורע, עוזבים את האספלט ומתחילים לטפס על גבעת קירה.

14.33 (0.13) שמאלה (דרום-מערב): עולים בסימון שבילים כחולכ- 50 מטר בלבד ואז ממשיכים ישר בעלייה התלולה בתוך יער ברושים ואורנים.

14.55 (0.22) ישר (דרום-מערב): פיצול שבילים.

14.61 (0.06) שמאלה (דרום-מערב): פיצול שבילים. שימו לב! יש שני שבילים צמודים הפונים שמאלה, פונים בעליון מביניהם. ממשיכים בדרך אופקית, עוברים שתי פניות ימינה ובשלישית פונים.

14.93 (0.32) ימינה (צפון-מערב): מטפסים שוב בעלייה תלולה לראש גבעת קירה.

[6] 15.50 (0.57) שמאלה (מערב, דרום-מערב): שימו לב! יש כאן צומת של מספר שבילים. מביניהם יש שלוש דרכים העולות למעלה. בוחרים במערבית ביותר. בפינת הצומת עומד ברוש יפה ומנקודה זו יש תצפית מרהיבה אל הכרמל ואל יוקנעם. הדרך מטפסת למעלה, משמאלכם יער ברושים ואורנים ותיק ומימין יער ברושים צעיר.

16.00 (0.50) ימינה (מערב): פיצול שבילים. בוחרים את הירידה ליוקנעם.

16.13 (0.13) שמאלה (דרום-מערב): יורדים בירידה התלולה והטכנית כל הזמן ישר, יער אורנים משמאלכם וגדר בקר מימינכם. מנקודה זו אפשר להמשיך ישר (צפון-מערב) כ-300 מטר ולהגיע לשרידי חנות קירה.

17.03 (1.17) ימינה (דרום-מערב): עין סנין, מעיין הנובע תחת עץ חרוב גדול. ליד המעיין עמוד מתח גבוה. עולים על דרך כורכר רחבה שנסללה על דרך הסולינג הישנה. השביל מקיף את הגבעה ופונה דרומה לעמק השלום.

[7] 18.90 (1.60) ישר (דרום): עמק השלום. ממשיכים על דרך הסולינג.

20.00 (1.10) ימינה (דרום-מערב): עולים לאורך גדתו המערבית של נחל השופט. הנחל מעוטר בנוף של ערבות נחלים הירוקות בקיץ ואדומות בחורף. בשילוב עם קנה וסוף, פטל והרדופים, הופך ערוץ הנחל לשובה לב בכל עונה.

[8] 12.11 (1.11) מפל ריחנייה: מעיין עם מפל מים קטן ובריכה. המעיין מוקף בסבך של קנים. זו פינת חמד של ממש, ומומלץ מאוד לעצור כאן למנוחה.

שמאלה וימינה (דרום ומערב): אחרי ההפסקה יש לחזור 05 מטר, לחצות את הנחל לגדתו הדרומית ולהמשיך במעלה הנחל בשביל תלול (מערב) המסומן בסימון שבילים אדום.

21.92 (0.81) שמאלה (מערב): עין ריחנייה, מעיין עם בריכה. ממשיכים במעלה השביל לאורך עמודי "תחום שבת" של מושב עין העמק בסימון שבילים אדום.

22.79 (0.82) ימינה (דרום-מערב): רוכבים בכביש לכיוון עין העמק.

[1] 23.13 (0.34) סיום בצומת הכניסה לעין העמק.