נחל תנינים עליון

תחומי עניין מים בטבע, טבע ונוף
בכמה מלים
שני מסלולים מעגליים לכל המשפחה

למרות שמו של המסלול, תנינים אין כאן. נחל תנינים מתחיל את דרכו ביובלים שונים וקטנים הנמצאים במרומי רמות מנשה. השטח הגבעי הנעים של מרכז הרמה מושך באביב אלפי מטיילים הבאים לבחון מקרוב את הרקפות בגבעה הקטנה הסמוכה לקיבוץ גלעד.
המסלול מורכב משני מסלולים מעגליים קצרים היוצרים יחד מסלול מהנה במיוחד. השילוב הזה מאפשר גם פירוק על-פי רמת היכולת והרצון של כל רוכב. אפשר גם לצאת לרכיבה משפחתית קצרה עם המשך אירובי ארוך יותר לרוכבים המנוסים, כששאר הרוכבים העייפים נחים בטיול רגלי קצר בגבעת הרקפות או בפיקניק באחד מהחניונים הרבים שבאזור

עונה סתיו, חורף, אביב, קיץ
מפות טיולים וסימון שבילים מס' 4, הכרמל
מתאים לילדים לא
בעלי חיים מתלווים אסור

שני מסלולים מעגליים לכל המשפחה

איך מגיעים: נוסעים בכביש 672 בכיוון דרום-מזרח לעבר קיבוץ גלעד (אבן יצחק). לאחר 10 ק"מ, לפני העלייה לקיבוץ, רואים (מימין) חניון קטן עם קיוסק בצידו. שם מחנים את המכונית.

חלק ראשון: גבעת הרקפות
[1] 0.00 (מזרח, צפון-מזרח): מחניון גבעת הרקפות עוברים את הכביש ורוכבים בשביל העובר מתחת לגבעת הרקפות.

1.05 (1.05) שמאלה (צפון): התפצלות. חוצים את ערוץ נחל חלמית לכיוון הערוץ הנראה מצפון.

1.25 (0.20) ישר (צפון-מזרח): התפצלות רבת שבילים. מדוושים בשביל בתוך ערוץ נחל ספלול. בתוך הערוץ צומחים עצי אקליפטוס וברוש, ועל הגבעה מימין יער אורנים. רוכבים במעלה הנחל.

[2] 2.74 (0.49) שמאלה (צפון-מזרח): התפצלות במעלה הנחל.

2.91 (0.17) ימינה (מזרח): התפצלות. עולים בדרך כורכר טובה.

3.37 (0.46) שמאלה (צפון-מזרח): מורד קצר, ואחריו ממשיכים לטפס עם דרך כורכר טובה, כשמימינכם שטח אש של צה"ל.

[3] 5.09 (1.72) שמאלה (מערב): התפצלות מול הכניסה לבסיס הצבאי. פונים בדרך צרה לכיוון מורד הנחל הנראה ממזרח. בבסיס זה אירע "ליל הקלשונים" בשנת 1992 בו נרצחו בשנתם טירונים על-ידי תושבים מיישובי וואדי עארה הסמוך.

5.60 (0.51) ישר (מערב): עין כפריין, מעיין היוצא ממבנה קטן ובצמוד לו שוקת. שרידי היישוב כופריין נראים מימין. מעל המעיין על המדרון נישא עץ אלון תבור ענק - הגדול ביותר באזור. המסלול ממשיך כל הזמן במורד נחל תנינים.

8.35 (2.75) ישר (מערב): מבנה משאבה ישן מבטון ובראשו מגדל שמירה. ממשיכים במורד נחל תנינים.

8.80 (0.45) שמאלה (דרום-מערב): מטפסים קצת בקצה חורשת האקליפטוסים.

9.15 (0.35) ימינה (מערב): יורדים לכביש בדרך כורכר טובה.

9.25 (0.10) שמאלה (מזרח): רוכבים בכביש לכיוון קיבוץ גלעד.

[1] 9.55 (0.30): סיום קטע זה של המסלול בחניון גבעת הרקפות.

חלק שני: גבעת ניל"י
[1] 0.00 (דרום-מערב): מדוושים מחניון גבעת הרקפות בירידה בדרך כורכר טובה. משמאלכם יער אורנים ומימינכם ערוץ נחל תנינים.

1.54 (1.54) שמאלה (דרום): התפצלות. עולים על השלוחה התלולה.

2.20 (0.66) ימינה (מערב): התפצלות בראש הגבעה. לפניכם שרידי בוסתנים של הכפר הנטוש אל-ח'וביזה. רוכבים על דרך כורכר טובה במגמת ירידה.

[4] 3.68 (1.48) שמאלה (דרום): התפצלות בקצה מטעי האבוקדו. יורדים לכיוון נחל ניל"י. משמאל, מטע אבוקדו.

4.40 (0.72) שמאלה (מזרח): ערוץ נחל ניל"י. רוכבים במעלה הנחל על הגדה הצפונית.

[5] 4.67 (0.27) ימינה (דרום-מזרח): התפצלות. חוצים את ערוץ הנחל ומטפסים על השלוחה בשביל ארוך וישר כשמימין מלווה את השביל גדר בקר. מראש הגבעה גולשים אל צידה השני לנחל סבכי.

[6] 6.55 (1.88) ימינה (דרום-מערב): חוצים את ערוץ נחל סבכי ורוכבים על הגדה הדרומית של הנחל במורד.

8.50 (1.95) ישר (צפון-מערב): התפצלות. עולים על דרך כורכר טובה החוצה את ערוץ נחל עדה.

9.00 (0.50) שמאלה (דרום-מערב): התפצלות. ממשיכים בדרך הכורכר הטובה על הגדה הצפונית של נחל עדה בין מטעי אבוקדו.

10.43 (1.43) ימינה (צפון-מזרח): כביש המוליך למושב גבעת ניל"י. מדוושים במעלה הכביש לכיוון המושב.

[7] 13.10 (2.67) ישר (צפון-מזרח): כניסה למושב גבעת ניל"י. יורדים בדרך עפר רחבה - דרך המוביל הארצי העובר בצינור קבור לאורכה של הדרך.

[8] 15.07 (1.97) ימינה (מזרח): התפצלות. חוצים את נחל תנינים עליון ועוברים מרכז ברזים גדול מגודר לפני העלייה של השביל המרכזי. רוכבים במעלה ערוץ נחל תנינים, על הגדה הצפונית.

16.60 (1.53) ימינה (דרום-מזרח): התפצלות ליד מתקן שאיבה של מקורות. חוצים את ערוץ הנחל בגשר אירי, וממשיכים לרכוב במעלה הנחל על הגדה הדרומית.

17.70 (1.10) ישר (מזרח): התפצלות. כבר הייתם כאן. ממשיכים במעלה הנחל.

[1] 19.25 (1.55): סיום בחניה של גבעת הרקפות.